Soort van 2e huwelijksreis

14 oktober 2017 - Malia beach, Griekenland

Midden in de nacht.....de wekker gaat.....hmmmmm.....is vakantie echt wel zo leuk vraag je je direct af? Tuurlijk wel! Twee heerlijke weken samen genieten op het prachtige eiland Kreta. Min of meer een goedmakertje van april. Tijd om bij te komen van alle drukte, een verhuizing, zorg en gedoe. We zijn er meer dan aan toe!
Ook een mooie gelegenheid om van deze reis een tweede huwelijksreis te maken. Zoals menigeen heeft vernomen, gaat het niet helemaal vanzelf om in NL ook als getrouwd geregistreerd te staan als een huwelijk in Zuid Afrika gesloten is. Na weken geduld hebben we ons trouwpapiertje opgehaald bij de ambassade van Zuid Afrika in Den Haag. Vervolgens mag je een afspraak maken bij de burgerlijke stand in je eigen gemeente. Ook daar wordt enig geduld voor gevraagd. Zomaar melden met je internationale papiertje is er niet bij. Nog enige twijfel bij de ambtenaar of we wel het juiste document hebben..... wat dacht u zelf??!!
Enfin, de dag voordat we vertrekken naar Kreta is alles rond en gaan we, of in ieder geval ik omdat de registratie op mijn naar binnenkwam, ook in NL als getrouwd door het leven.

Zoals gezegd gaat de wekker vroeg deze vrijdagochtend. Hebben we nog wat aan ons dag moet je maar denken. Onze privé chauffeur brengt ons naar Schiphol. Daar waar we enorme drukte verwachtten, vliegen we overal doorheen. Zo de koffer kwijt, geen rij bij de controle. Dan maar wat rond wandelen, een bakkie doen en richting de gate voor alvast een klein tukkie.

Keurig op tijd start het boarden. Het lijkt er zelfs op dat we 15 minuten eerder weggaan en ook de vliegtijd is korter dan gepland. Allemaal meevallers. Zou je denken....... door de mist mogen we helaas toch nog niet weg en ook is het druk op de luchthaven van Heraklion. In de wachtmodus dus maar. Anderhalf uur later dan gepland gaan we toch echt de lucht in. Nu begint vakantie echt! Heerlijk! Dat worden 2 fantastische weken!

Aangekomen in Heraklion...... Zoals verwacht starten we de vakantie met....jawel....regen! Was al voorspeld maar toch jammer als de weersverwachting blijkt te kloppen.
De koffers zijn er redelijk vlug zodat we ons bij de reisleiding kunnen melden voor de bus naar ons onderkomen. Het is even zoeken maar we vinden de juiste bus. We zijn een van de eerste die afgezet worden. Alles met elkaar valt de vertraging nog wel mee en rond de klok van 2 uur ploffen we neer op het bed van het appartement. Prima plek om twee weken te vertoeven.
Zoals gezegd geen weer om aan het zwembad te liggen. Prima dus om een stukje te lopen en de eerste taverne te zoeken voor een klein hapje en drankje en een supermarkt voor wat boodschappen. We hoeven niet ver te zoeken, alles binnen handbereik. Na een kleine siësta en een heerlijke douche maken we een rondje door de stad. Het is droog maar wel fris buiten.

De volgende dag is het weer een klein beetje beter. Nog altijd grijs en niet heel warm maar minder regen. Na het ontbijt besluiten we een flink stuk te gaan wandelen en wat winkeltjes te bezoeken. Genoeg te zien onderweg. Prima manier om de tijd door te komen zo voor deze eerste dag. Beetje relaxen, boekje lezen, drankje doen en wat Griekse hapjes nuttigen.

Dag drie doen we eigenlijk een beetje hetzelfde als dag 2. Per dag wordt het weer wat beter. 'S avonds nuttigen we een prima maaltijd van kleine hapjes in het oude centrum van Malia.

Maandag is de eerste dag dat de zon lekker schijnt en de lucht blauw is. Er staat wel veel wind wat het op het strand nog steeds wat fris maakt. Het kan net om even wat uurtjes te zitten. Het zeewater is goed te doen. Vanwege de wind wel joekels van golven maar dat maakt het ook wel weet leuk. Vandaag een late lunch, dat bevalt toch ook wel goed hoor. Geeft ons daarna heerlijk de tijd om te relaxen, te douchen en een goed boek te lezen.

Dinsdag hebben we een iets andere strategie gekozen. Nog steeds is er veel wind. We besluiten om na het ontbijt richting de andere kant van het eiland te gaan om de kloof te gaan lopen. Na zo'n 3 uur rijden staan we aan het begin van onze wandeling. Het is niet druk en de omgeving is schitterend mooi. Goed opletten waar je je voeten neerzet met al die keien en steentjes. Voordeel van deze periode is dat het goed uit te houden is qua warmte. Aan het eind van de prachtige wandeling moeten we wel weer terug naar de auto die aan het begin geparkeerd staat. De eigenaar van de taverne wil ons wel brengen met zijn auto. Dat hebben we geweten! Als een kamikaze chauffeur racet de beste man door de bergen. Hij laat geen doorgetrokken streep onbenut om overheen te rijden en elk bochtje dat krapper en sneller genomen kan worden kan rekenen op een beetje extra gas bij. Blij dat na 30 minuten de rit erop zit. Voordat we terug rijden doen we nog wel een klein hapje. Het is immers weer 3 uur in de auto om thuis te komen. Te ver om te wachten met eten en trouwens, een drankje hebben we ook verdiend.

De spierpijn de volgende dag herinnert in ieder geval een van ons aan onze escapades van de dag ervoor. Enigzins verkreukeld en met veel gekreun wordt aan een nieuwe dag begonnen. Een dag van toch weer wat relaxen maar nu uit de wind bij het zwembad. Daar vandaan is het ook makkelijk bij de zee komen om te zwemmen aangezien de zee toch echt warmer aanvoelt dan het zwembadwater.
In de middag doen we wederom een late lunch bij voor ons een taverne met een bekende eigenaar. Direct gelegenheid om wat te socialisen en de inwendige mens te laten verwennen. Heerlijk! Voor we het weten loopt het al tegen 5en als we huiswaarts gaan.

Donderdagochtend begint de dag weer goed. Vandaag weer een beetje actief doen. Na het ontbijt stappen we in de auto om richting Sisi te gaan. Een klein havenplaatsje waar je uitstekende frappe met ijs kunt nuttigen. Zo gezegd zo gedaan. Na het terras lopen we nog even een rondje door de haven en door de kleine straatjes alvorens we verder rijden door de bergen.
De route voert ons richting de grot van Milatos. Vanaf de weg een stukje lopen over de keien om bij de ingang te komen. De grot is niet groot maar wel leuk om gezien te hebben.
We slingeren weer verder door de bergen zonder een concrete bestemming te hebben. Het leuke van deze weg is dat het ons langs allemaal traditionele dorpjes leidt waar het toerisme haar weg nog niet heeft gevonden. Dit is het Griekenland waar ik van hou. Geeft meteen de gelegenheid om de Griekse taal weer trnkunne spreken van wat ik in mijn kinderjaren heb opgepikt. Het gaat me nog altijd goed af en het wordt soor de dorpsoudjes gewaardeerd. Natuurlijk is verstaan makkelijker dan spreken maar we komen er wel. Het is in ieder geval voldoende om op een klein dorpspleintje wat te drinken en een schaaltje tsaziki te krijgen.
Na de korte break slingeren we verder tot we uiteindelijk op de hoofdweg komen. We nemen de weg richting huis en stoppen bij het wegrestaurant dat de lekkerste souvlaki verkoopt. Zoals het op z'n Grieks hoort, bestel je geen compleet bord maar gewoon een x-aantal losse stokken die je met elkaar deelt, vergezeld met wat brood. Dat is toch echt wel even genieten. Mmmmmmm, om geen genoeg van te krijgen!
Na deze heerlijke versnapering steken we aan de andere kant van de hoofdweg wederom de bergen in voor het 'rondje Lasithi'. Het Lasithi-plateau bevindt zich tussen de bergen en is een vlakte waar veel landbouw wordt bedreven. De ronde voert door allemaal kleine dorpjes. In de loop der jaren is er flink wat leeg komen te staan, zijn niet alle akkers meer bebouwd en doet het soms wat spookachtig aan. Even goed is ook dit weer erg leuk. In de bergen keldert de temperatuur naar 15 graden. Uitstappen doen we dan ook niet. Dat doen we in Mochos, een klein dorp op de terugweg, aan de dalzijde van de bergpas. Op het kerkplein zitten we te genieten van het eenvoudige leven onder het genot van een verfrissend drankje. Als we thuis komen is het alweer het eind van de dag. Tijd om even te douchen en bij te komen van de lange rit. 'S avonds gaan we even langs in de bar van Lazarus, voor ons een bekende barman. Gezellig wat kletsen.

Vrijdag belooft voor het eerst echt warm te worden maar vanaf middag wel met bewolking. We twijfelen of we naar het strand gaan of dat we toch nog een keer op pad gaan. We kiezen voor het laatste en gaan richting Agios Nikolaos. Beetje slenteren door de haven en de kleine straatjes daar omheen. We vinden een zowaar een piepkleine traditionele taverne voor een Griekse koffie waar ze loukoumades op de kaart hebben staan! Lekkurrrr! Dat laten we ons niet voorbij gaan. Er is een hoop gezelligheid en genoeg te zien vanaf het terras.
Als we genoeg gezien hebben, rijden we via de 'oude weg' weer terug richting Malia. Deze weg slingert door allemaal dorpjes heen en biedt veel moois. Vlak voor het wegrestaurant komen we weer op de hoofdweg. Is dat even mazzel hebben! Kunnen we direct nog een souvlaki meepikken! Jummie!

Zaterdag is een echte stranddag. Het is warm en de zon schijnt goed. De wind is gedraaid en de zee is helemaal vlak. Alle golven zijn verdwenen. Was niet helemaal voorspeld voor vandaag maar we maken er dankbaar gebruik van. Heerlijk dagje met een beetje zwemmen, wie doet ons wat! 'S avonds lopen we richting oud Malia om in een traditionele taverne wederom te genieten van diverse heerlijke kleine gerechtjes. Op de terugweg stoppen we bij de pub op de hoek voor de voetbalwedstrijd van NL. Niet omdat we er nog iets van verwachten maar gewoon omdat ze er lekker biertjes hebben. De wind trekt in de loop van de nacht behoorlijk aan. Dat voorspel niet veel goeds voor morgen.

Zondag begint tegen de verwachting in toch met mooi weer. Helaas is de wind nog niet gaan liggen en blaast recht op ons balkon. Dat is niet echt aangenaam. Dan maar aan de voorkant op de galerij zitten. Daar schijnt en de zon en zitten we uit de wind. Het is geen weer om op het strand te zijn. Joekels van golven en gezandstraald worden dat is het recept van de dag. Dan g aan we toch gewoon weer een stukje wandelen om een lekkere frappe en een broodje te scoren!? Het begint hier wel een beetje uitgestorven te raken. De straten zijn relatief leeg en veel winkels, barretjes en eetgelegenheden zijn al dicht voor de winter. Dat heeft niets te maken met dat het zondag is naar dat het seizoen op z'n eind loopt.
Als we terugkomen, pakken nog even een klein zonnetje mee voordat er toch dikke wolken voor schuiven. De wind is ook gedraaid waardoor we op het terras weer goed kunnen zitten. Drankje erbij, boekje, helemaal goed. In de avond lopen we nog wat door de straten en pikken een pita gyros mee. Voor vandaag wel even genoeg.

De laatste dagen/week van onze vakantie zijn aangebroken. Het belooft de komende dagen zonnig te worden met zo'n 23 graden. Kunnen we mooi nog even van de zon en het strand genieten voor we weer richting de kou en de regen gaan. Het strand wordt het toch niet omdat de wind het fris maakt. Dan zitten we bij het zwembad ook goed en zwemmen kunnen we alsnog in zee. Zo vermaken we ons wel. In de avond maken we dagelijks een lekkere wandeling door de straten van Malia. We verlekkeren ons bij de bakker, nemen een kijkje in wat winkeltjes voor wat souvenirs voor het thuisfront en eten een klein hapje zo hier en daar. Wat is het leven toch goed.

Helaas is komt de tijd van gaan altijd op een moment dat je het eigenlijk nog niet wilt. We vliegen pas 's avonds laat dus we kunnen wel de hele dag nog genieten. We maken ons dagelijkse loop je naar de bakker, bestellen wat lekkers om mee te nemen en drinken een heerlijke frappe aan de straat. We zullen het Griekse leven weer missen als we thuis zijn. We nemen nog een keer of wat een duik in zee, genieten van de zon en doen ons te goed aan nog wat lokale hapjes bij de plaatselijke taverne. Helemaal ongemerkt komen we niet weg. Een halve liter wijn, raki en en een bord met fruit verder verlaten we het terras en gaan we ons klaarmaken voor vertrek. Douchen, koffer inpakken, uitchecken en ons melden bij de ophaalplek van de bus. Nu al wetende dat we bijna anderhalf uur vertraging hebben... .pfff.....dat wordt een lange avond..... medelijden ook met degene die ons komt ophalen op Schiphol.

Op de luchthaven in Heraklion is het een chaos van jewelste. Zo veel vluchten, zo weinig balies en zo veel ambtelijk en dictatuur gedrag. Onvoorstelbaar. De vertrekhal staat verstopt met toeristen, koffers en kinderwagens. Achter de douane is het allemaal niet veel beter. Ook hier o ongelooflijk druk. Geen stoeltje te vinden! Winkeltjes zijn er bijna niet dus je bent gauw uitgewandeld. Dat gaat nog een heeeele lange wachttijd worden. We vinden toch 2 vrije plekjes waar we de rest van de tijd doodden. Boekje lezen en geniet en van het nog steeds lekkere brooedje van de bakker. Zo wordt het vanzelf tijd om te mogen instappen. Gedurende het wachten wordt het steeds leger in de vertrekhal tot we uiteindelijk zelf aan de beurt zijn. De terugvlucht gaat voorspoedig (denk ik....degene die mij kennen weten dat mijn ogen al gesloten zijn voordat we de lucht in zijn en pas opengaan als we er zijn). Op naar huis voor nog een paar uurtjes nachtrust in ons eigen bed. Wat hebben we het weer heerlijk gehad! Op naar de volgende vakantie(plannen)!

1. Dick en carla:
    14 oktober 2017
    Leuk dat jullie zo hebben genoten. Veel gezien. Kreta is dan ook interessant toch? Wij zitte nu op Kos. Samen met Mieke en Arjan en Mirte en Jasper. Heerlijk mooi weer. Gisteren aangekomen voor een weekje Kos. Ons hotel is echt schitterend. Wij hebben suites aan de zee. Waaraan we dat hebben verdiend weten we niet, maar het is super. Wij doen een weekje rustig aan hoor. Beetje winkelen, zwemmen, lachen, kletsen, naar de stad Kos. We zien wel.
    Nou, ik ben blj dat we weer eens in Griekenland zijn. De mensen zijn super vriendelijk, het eten is geweldi lekker en de zon straalt op ons neer. Alles goed toch. Groetjes Dick en Carla,
  2. Leitjeng Ou:
    14 oktober 2017
    Weer een mooi verteld verhaal alsof ik er zelf ook bij ben. En over het eten maar te zwijgen. Hmmmm. Krijg gewoon trek in Grieks eten. Dit was weer een belevenis. Dit bericht kwam mooi op tijd. Ik was de bladeren aan het opvegen. Hoop werk want mijn bladbkazer is stuk. Ik heb gewoon pauze genomen en met een kopje thee heerlijk jullie ervaringen gelezen. Bedankt dat jullie dit ook met mij wilde delen. Liefs van Leitjeng
  3. KORA:
    14 oktober 2017
    Wat leuk dat wij ook mee mogen genieten van jullie vakantie.Fijn dat jullie het leuk hebben gehad.De hartelijke groetjes van ons Joop Kora
  4. Tonny Lundahl:
    14 oktober 2017
    Wat heerlijk om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben gehad.
    En zo beeldend verteld, alsof ik met jullie mee op reis was.
    Nogmaals van harte gefeliciteerd met jullie huwelijk.
    xxx
  5. Kees:
    15 oktober 2017
    Mooi verhaal weer Marloes
    Echt genoten zo te lezen