East Londen

26 maart 2017 - Gonubie, Zuid-Afrika

Mmmmm, lekker geslapen! Klaar voor een nieuwe dag. Geen spannende reis, verplaatsen van Mthatha naar East Londen. Het weer is 200% opgeknapt: strak blauwe lucht, volop zon en zeker 20 graden met opstaan. Vanmiddag dan toch zwemmen?
Het aftellen tot de komst van René kan ook beginnen. We zijn langer weg als dat het nog duurt voordat René zich bij ons voegt. Als de dagen net zo snel gaan als de afgelopen week dan klinkt het als overmorgen.

Voordat we de stad Mthatha uitrijden, brengen we eerst een bezoek aan het Nelson Mandela museum. Net buiten Mthatha bevindt zich namelijk Qunu, de geboorteplaats van Mandela, waar we ook langskomen. In het museum hangen veel schilderijen van Mandela en zijn de presentjes die hij van over de hele wereld heeft ontvangen tentoongesteld. Ook wordt hier de geschiedenis van het leven van Mandela weergegeven. Het museum is gehuisvest in het voormalige parlementsgebouw van Mthatha. Het is eigenlijk zonde dat dit museum ontbreekt in alle reisgidsen die we gelezen hebben. Overigens blinkt de informatie op internet ook niet uit in hoeveelheid. Het bezoek aan het museum was echt de moeite waard. Voor de zekerheid hebben we het in twee ploegen gedaan in verband met alle bagage in de auto.

Vandaag rijden we eigenlijk alleen maar hoofdweg. Behalve de grote diversiteit in landschap valt er niet veel te beleven. Het blijft bergachtig en we zien zelfs een soort aloë vera palmbomen op de vlaktes staan. Geen zebra's gespot, wel wat herten en veel koeien, schapen en geiten. Het loopt hier allemaal maar los langs de kant van de weg, zelfs tot in de stad.
Het weekend wordt druk benut als wasdag. Overal hangt kleding over het hek, het liefst die met prikkeldraad, dan heb je geen knijpers nodig en weet je zeker dat het blijft hangen. Het is een bont en kleurige tavereel.
Met de temperatuur gaat het over het algemeen ook wel goed. Op z'n max 2,5 keer zo warm als gisteren. Daar word je toch gelukkig van!?

In een dorpje stoppen we bij een benzinepomp voor een broodje/pastei en een sanitaire stop. Ook hier blijven er twee man bij de auto, niet de beste plek om te stoppen. Het broodje smaakt overigens wel.

Dan is het nog iets meer dan een uur rijden naar East Londen. Om half 3 bereiken we Amanda's bed & breakfast op een prachtige locatie met uitzicht op zee. Zeer riante kamers met een grote schuifpui. Een nadeel: het is inmiddels weer enorm gaan waaien en die wind staat precies op onze kant. Het doet zelfs wat fris aan uit de zon.
Tegenover onze B&B gaat een paadje tussen de bomen door naar zee. Even checken of er te zwemmen valt..... Het antwoord is dubbel nee. De zee is te ruw, er liggen grote stenen en je wordt zowat uit je shirt geblazen. Op zo'n 1,5 km schijn t het strand beter te zijn en kun je wel zwemmen. Toch maar de bikini aan voor de zekerheid en hop onderweg om een kijkje te nemen. Het is er werkelijk prachtig! Mooi uitgestrekt strand, heel licht zand en een inham van de rivier die zo het land ingaat met schitterende groene (rots)wanden aan de overkant. Het water is in dat gedeelte niet dieper dan tot de knie. Het wordt dus pootje baden. Om te zwemmen is het echt niet lekker genoeg, jammer....Morgen een herkansing....

De laatste uitdaging van vandaag: een restaurant vinden dat open is op zondag. En ik kan je verklappen, dat is niet eenvoudig. Bij onze 2e keus is het raak. Weliswaar een burger tent maaar het is in ieder geval iets en warmer dan een boterham. We krijgen per persoon een blocnote voor ons neus met een pen, vergelijkbaar met onze all you can eat concepten. Op het papier kruis je zelf aan wat voor burger je wilt, of je vlees, kip of vegetarisch wilt, wat er verder nog op de toren moet en welke side gerechten je erbij wilt. Een echt doe-het-zelf pakket maar dan zonder vieze vingers. Helemaal leuk! Voor de zekerheid wordt bij het ophalen gecontroleerd of ze snappen wat wij bedoeld hebben met aankruisen. Het is weer prima eten. Vlees bakken dat kunnen ze hier in Zuid Afrika wel!

Nog even een korte blik werpen op wat we morgen onderweg kunnen meepikken. We zitten wat ruim in de tijd voordat we bij de volgende bestemming in Port Alfred terecht kunnen. Als het reisplan is uitgedacht, lekker onder het donsendekbed voor vast een heerlijke nacht.