Buffelsfontein

7 april 2017 - Buffelsfontein Game & Nature Reserve, Zuid-Afrika

Wederom een spookachtige nacht geweest met een storm die flink om het huis geraasd geeft. Als we opstaan heeft de storm nog altijd flink kracht. Dat is jammer want het weer is verder perfect. Blauwe lucht, volop zon. De wind is iets gedraaid maar nog niet genoeg om ergens op ons terrein uit de wind te kunnen zitten zonder uit je broek te waaien. Dat wordt toch een plan B bedenken voor vandaag want een hele dag hier rond hangen en niets kunnen is niet echt een optie.
Ik heb gister al wat gebladerd en gezocht naar wat natuur dingen. In een poging René ook wat wild te laten zien, heb ik wel een optie gevonden op een privaat park met een gids. Iedereen enthousiast dus nu maar hopen dat we daadwerkelijk heen kunnen wat gelukkig zo blijkt te zijn. Wie weet spotten we toch nog leeuwen deze vakantie!

Buffelsfontein Nature Reserve ligt op krap twee uur rijden vanaf Gordon's Bay. Zo zien we toch ook nog een stuk van de westkust van Zuid Afrika en volgen een deel van de Namibië route. De zee is langs deze kant veel lichtblauwer dan het gedeelte wat we deze reis gezien hebben.
Het is onvoorstelbaar, we zijn het dorp nog niet uit en het lijkt al een stuk minder hard te waaien. Daarnaast is het op plaats van bestemming tien graden warmer. Hoe kan het toch?! Dat hadden we vandaag moeten hebben voor een laatste relaxdag met nog wat zwemmen.

Ruim op tijd arriveren we bij Buffelsfontein National Park. We drinken en eten nog wat en dan staan onze safariwagens klaar om in te stappen. We maken een tour van 3 uur met een gids waarbij we het laatste deel de leeuwen en cheeta's gaan voeren. Dit zijn de enige beesten die niet loslopen in dit park.
Wat we wel direct zien, is een giraf, op zoek naar de rest van de kudde. Aan de andere kant van de wagen komt een grote kudde elanden ons tegemoet lopen. Zij zijn op weg naar de waterplas op de berg. Bij de waterplas treffen we twee enorme neushoorns die de wagen tot op een meter naderen. Super om deze van zo dichtbij te zien!
Even verderop zien we een deel van de overige giraffen, prachtig! Van die lange nekken en dat slungelige lopen dat ze doen. Het tweede deel van de groep giraffen verblijft aan de andere kant van het park, in de bossen verscholen omdat er een kleintje net geboren is.
Als we wat wat verder het park in gaan, komen we een springbok tegen. Dit mannetje is als enige achtergebleven om het territorium te beschermen dat van hem is. Een stuk verderop staat een grotere kudde waar ook gnoes en gemsbokken bijstaan evenals een aantal zebra's. Mooi plaatje dat bonte gezelschap! We krijgen tijd om volop rond te kijken en foto's te nemen. Ook de neushoorns komen zich melden bij deze kudde om het plaatje compleet te maken.
We rijden alvast een klein stukje langs de leeuwen en stoppen bij het verblijf waar een Afrikaanse zwarte panter zit. Het is net een grote uitgave van een kat. We stoppen kort bij het buitenverblijf van de leeuwen. Die kunnen we ook afvinken van de lijst. Niet helemaal in het wild gezien maar semi in het wild. Het is beter iets dan niets en je kunt letterlijk op een halve meter afstand staan om een foto te maken. Jammer dat er hekwerk voor zit maar dat ik natuurlijk helemaal logisch.
We doen een korte break met een glaasje sap en gaan dan verder richting de cheeta's. Die krijgen een aantal kippen gevoerd. De ene duikt er als een bezetenen op af. De oudere gaat het op z'n gemak zitten oppeuzelen. Prachtige beesten om te zien. Ze hebben altijd hun nagels uitstaan voor als ze plotseling weg moeten sprinten en grip op de grond moeten hebben.
Van de cheeta's gaan we terug naar de leeuwen. Hier eindigt de tour in de jeep en kunnen we lopend het hok in waar de leeuwen gevoerd worden. Die leeuwen zijn echt groot van dichtbij!

We halen nog een ijsje voordat we in auto stappen en terugrijden naar Gordon's Bay. Met een beetje pech hebben we vanaf Kaapstad file naar huis. Het was wel een prachtige dag een een onverwachts leuk uitstapje. Ik ben blij dat ook René iets van het wild van Zuid Afrika heeft kunnen zien met deze safaritrip. Plan B is een goede keus voor vandaag geweest. Thuis in Gordon's Bay stormt het nog steeds en hebben we zelfs een beetje miezerregen. En dat terwijl het nog geen 200 km verderop dik 30 graden en strak blauw was!

Vanavond onze spullen een beetje bij elkaar gaan zoeken en misschien alvast wat inpakken. Morgen moeten we uiterlijk 10 uur het huis verlaten dus alles wat nu gedaan wordt, scheelt morgenochtend weer.

1. Netty Van Mierlo:
    8 april 2017
    Super afsluiting van deze Honeymoon !! gelukkig heeft Rene een fantastische week, samen met jullie mogen hebben, helaas komt aan alles een einde, en onvermijdelijk komt de terugreis in zicht, sla alles op in jullie harde schijven, en netvliezen, en een goede terug reis gewenst !!! Tot snel in Purmerend, kunnen we toasten !!!