Down Town Cape Town

6 april 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Na een prachtige dag gister gaan we vandaag gewoon weer over tot de orde van de dag en kruip ik als de kersverse mevrouw Broertjes weer in de rol van reisleider.

Vanmiddag staat een tour van vier uur aan Robbeneiland op de agenda. We hebben al een tijdje terug de kaartjes geregeld aangezien de boten vaak vol zitten, zeker in vakantieperioden. Vannacht zijn we echte veel wakker geweest van een enorme storm die over het huis raasde. Deze is in de ochtend nog niet veel beter. Overal tocht en blaast het, de deuren kunnen niet open en het water van de zee wordt tegen de golven in omhoog geblazen. Dat belooft niet veel goeds voor onze trip. Op de website van de rederij is niks terug te vinden dus we houden vast aan het reisplan wat er opgesteld hebben.
Rond elf uur, ja we hebben een beetje mogen uitslapen, vertrekken we richting Kaapstad. Daar wilden we voorafgaand aan Robbeneiland eerst de oude stad bezoeken met de markten en oude gebouwen die daar te vinden zijn. Onderweg lijkt het wel alsof het veel minder stormt dan bij ons in Gordon's Bay. We gaan toch eerst maar even via de haven bij Victorie & Alfred Waterfront om te informeren of de boten varen. Helaas.....alle boten zijn uit de vaart genomen door te harde wind en te hoge golven. Het is zelfs onzeker of ze morgen varen. Hmmmm dat is wel even balen. Gezien de tijd die ons nog rest in Zuid Afrika en de beschikbaarheid op de komende dagen, gaat omboeken geen optie worden. Geen Robbeneiland voor ons dus. Dan hebben we nog iets om voor terug te keren moet je maar denken.

Deze tegenvaller geeft ons aan de andere kant meer tijd om in Kaapstad te besteden. Het V&A Waterfront is echt the place to be en reuze gezellig. Gelegenheid dus om hier een beetje rond te wandelen. In de haven zien we trouwens zeehonden zwemmen! Super leuk en totaal onverwacht!

Er staat ons nog een onverwachtse verrassing te wachten. In de tijd dat wij zeehonden aan het kijken waren, heeft m'n vader een helikoptervlucht geregeld boven Robbeneiland! Wauw! Zo gaaf! Zien we het toch nog!
We kunnen nog net een hapje eten voordat we worden opgehaald om naar het platform te gaan. De helikopter is net groot genoeg om ons met z'n zessen in te proppen. Vijf man achterin en een voorin. Die laatste zit overigens het best. We krijgen allemaal een pakketje met een zwemvest om ons middel mee. Ik weet niet hoe we die om moeten krijgen als het misgaat maar goed, het hoort bij de veiligheidsinstructie. Ik heb de 'mazzel' van een plek met achteruit vliegen. Dat is in een bus of trein al niet zo'n hele fijne optie laat staan in een helikopter terwijl je ook nog foto's maakt. Nou ja, het is niet zo lang. Nadat iedereen is ingesnoerd en van een koptelefoon is voorzien, kunnen we de lucht in. René is al klaar voor een trance deuntje maar helaas, het is de piloot die gaat kletsen.
Het is en stukje van niks vliegen naar Robbeneiland. We vliegen een rondje rechts- en linksom om het eiland heen zodat iedereen een goed uitzicht heeft op het eiland. Super hoor! Die bochtjes draaien is wat minder, zeker omdat je alle oriëntatie kwijt bent. Daarna vliegen we langs de kust van Kaapstad en langs de Tafelberg terug naar het heliplatform. Wat een machtige ervaring!

Na deze helikopter belevenis wandelen we nog wat door de straatjes van het Waterfront. Beetje winkeltjes kijken en genieten van de levendigheid op straat. Als we er genoeg van hebben zoeken we de auto op om naar de oude stad te gaan. We hebben precies nog even tijd om wat rond te lopen voordat je het beter niet meer kunt doen. Deze buurt staat nou niet bekend om z'n veiligheid dus laten we de rottigheid vooral niet opzoeken. Eigenlijk wilden we doorlopen naar Bo Kaap, een Maleise wijk ten noorden van het centrum. Karakteristiek voor deze wijk zijn de gekleurde huisjes en de hoofzakelijk woonachtige moslimgemeenschap. We zien de huisjes in de verte. Qua tijd gaan we dat waarschijnlijk net niet redden om nog heen en weer te lopen aangezien we over een half uur bij de auto heben afgesproken. Bovendien zien we dat de huisjes tegen een steile berg opgebouwd zijn. Beter om naar de auto terug te lopen en straks met z'n allen al rijdend een kijkje te gaan nemen. Er begint steeds meer raar gespuis rond te hangen op straat.
Ook belanden we midden in een demonstratie tegen de overheid. Dat demonstreren gaat hier zingend en dansend over de straat, heel apart.

Zoals gezegd doen we het rondje Bo Kaap per auto. Het is absoluut de moeite waard. Door die gekleurde huizen ziet het er gezellig uit. Doet een beetje aan als Curaçao, leuk!
Na dit laatste stukje van de stad keren we huiswaarts. Gezien de uitgebreide lunch eten we straks wel wat onderweg aan de boulevard in plaats van down Town Kaapstad waar we eigenlijk in de stad niet echt willen blijven en dan dus terug zouden moeten naar het Waterfront. We hebben allemaal nog niet echt trek en zijn eerlijk gezegd ook wel een beetje gaar van de wind en deze dag.
In Gordon's Bay is de storm nog altijd niet gaan liggen. Dat wordt wederom een nachtje met klapperende deuren en ramen. Wie weet wat de dag van morgen ons brengt.

1. Netty Van Mierlo:
    6 april 2017
    Wat een prachtige omgeving, vooral die helikoptervlucht, wat een super verrassing!!!
    En dat als Dhr. en Mw. Broertjes, dat kunnen ze jullie niet meer afnemen, wat een honeymoon, hopelijk gaat de wind wat liggen, zodat jullie nog een laatste mooie week hebben, geniet ervan !!
  2. Medereizigers:
    6 april 2017
    Compliment voor onze reisleidster. Ze heeft het goed gedaan mag blijven.
    En Alle verslagen van deze onvergetelijke reis (voor ons ook n houvast ) heeft zij op n leuke manier neergezet. Bedankt
    Had jullie graag n foto willen laten zien van onze reisleidster in auto helaas ging niet
  3. Kees:
    Mooi verhaald
  4. Jeannette:
    6 april 2017
    Haha dus was een wilde huwelijksnacht net niet het dak eraf !
    Jammer dat jullie niet met de boot konde ivm storm maar lieve Paps bedacht een helicopter echt super !
    Weer leuk verhaal geniet allemaal xx