Wijntjes proeven

8 april 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Laatste dag van onze reis is aangebroken. Al vroeg moeten we het huis verlaten en we vliegen pas elf uur vanavond. Dat wordt toch weer een reisplan bedenken om deze dag door te komen. Het is fantastisch weer en lekker warm dus prima dag voor een rondje door de wijnvelden? Op de wijnroute wat wijnhuizen aandoen voor een klein proeverijtje.
We nemen afscheid van de eigenaresse van het huis en vertrekken maar niet voordat we wat foto's van de trouwerij hebben laten zien. Even na half 11 arriveren we bij wijnhuis Eikendal. We vinden het toch wel wat vroeg om aan de wijn te gaan en besluiten de tour te starten met een rondje koffie in de tuin. Het is een beetje een trendy terras hier dat gereed gemaakt wordt voor de eerste proevers die spoedig arriveren. Allemaal glazen worden keurig op een rij op tafel gezet.

Het tweede wijnhuis waar we stoppen is Spier op de weg naar Stellenbosch. Hier zit een groot park bij en een adelaarsfarm. Bij de adelaars gaan we als eerst kijken. Ze hebben heel veel verschillende soorten. Naast roofvogels zijn er ook diverse uilen en grote vogels die we onderweg ook al vaker gezien hebben. Omdat ze nu zo dichtbij zijn, zijn ze eindelijk fatsoenlijk op de foto te zetten.
In een apart gedeelte van het park mag je uilen aanraken en kun je ze ook vasthouden. Ik dacht altijd dat de vacht een beetje stug zou aanvoelen maar dat is helemaal niet zo. Die beestjes voelen als dons zo zacht! Dat is best lekker voor in een dekbed. Naast uilen kun je ook slangen aanraken. Dat voelt echt heel vies, niet mijn ding.
Maar goed, we waren hier niet voor de roofvogels maar voor de wijn dus op naar de proeverij. We hebben keus uit 3 opties. Het maakt niet uit welke optie je kiest, je zit sowieso vast aan in ieder geval 5 verschillende wijnen. Het maakt niet uit welke we drinken, ze zijn allemaal erg lekker. Om ook de maag een beetje te vullen om te voorkomen dat het heel gezellig wordt, hebben we 2 plateaus besteld met verschillende kleine hapjes. Op de plateaus liggen kaasjes, worst, biltong, olijven en een soort geconfeite abrikozen.

Als alle glazen leeg zijn, vertrekken we naar het volgende wijnhuis. We rijden door het centrum van Stellenbosch richting Franschenhoek. Onderweg passeren we een best ernstig ongeluk met twee auto's. Een van de auto's ligt helemaal in elkaar. Toch maar even uitstappen om te kijken of het EHBO-papiertje van pas kan komen. De twee inzittenden hebben er niet veel van mee gekregen aangezien ze dronken als een aap waren. De bestuurder heeft iets dat lijkt op een gebroken been maar wil niet echt geholopen worden. Fuck you is wel heel duidelijk voor sodemieter op. Ook goed.... Z'n bijrijder is ook niet zo fris maar kan Niet uitstappen omdat de deur in een kreukel zit. De rugleuning van zijn stoe ligt helemaal plat naar achter. Dat moet een klapper geweest zijn en dat voor een auto zonder airbags! De inzittenden van de andere auto zijn er goed vana gekomen. Een tand door de lip en vooral geschrokken. De brandweer is snel ter plaatsen. Ze wrikken wat aan het hoofd van de bestuurder van de oude auto en doen hem een nekkraag om. Of dit nunde juiste volgorde is? Ik denk het ook eigenlijk wel aangezien ze hier in Zuid Afrika alles andersom doen. We blijven verder niet hangen want als we ineens promoveren tot getuigen dan haken we en het vliegtuig en de volgende wijnboerderij niet. De volgende stop is bij Boschendal, een prachtig landgoed waar je ook kunt picknicken. De tuin en het landgoed is echt heel erg mooi. Hier zou ik uren kunnen rondlopen om foto's te maken. Er valt zo veel te zien, ook aan kleine details. Eekhoorns lopen over het gras en de eerste eikels vallen al van de boom. Herfst met 35 graden, ik kan er wel aan wennen.
Onder het genot van een hapje en een drankje bepalen we het laatse gedeelte van de trip om op tijd op het vliegveld te komen. We rijden door naar het dorp Paarl. Hier vind je nog allemaal koloniale woonhuizen en dito kerken. We hadden ons er misschien iets meer van voorgesteld maar evengoed leuk om gezien te hebben.
Dan toch echt richting het vliegveld om een eind aan de reis te maken. We leveren de huurauto in en gaan richting vertrekhal. Nog even de korte broek en de slippers verruilen voor wat warmere kleding waarna we de koffers inchecken.
Hier wat minder gedoe met controle en de trouwjurk die mee is. Gaat een stuk vlotter dan toen René heen kwam en de jurk bij zich had. We gaan nog wat drinken en relaxen in de lounge voordat we echt naar huis gaan en we over moeten Tot de orde van de dag.

We hebben drie fantastische weken gehad. Wat heben we ongelooflijk veel gezien en mooie dingen beleefd. Of we er echt van uitgerust zijn weet ik niet maar het is echt een vakantie geworden om niet te vergeten. Het verdriet met het vertrek waarbij we René moesten achterlaten, de lange dagen in de auto, het prachtige landschap, de mooie natuur, de wilde beste tijdens de safari en de bijzondere accommodaties waar we hebben verbleven zullen we blijven herinneren. Natuurlijk was het absolute hoogtepunt het feit dat René zich toch nog bij ons kon voegen en we samen onze droomdag hadden door op het strand te trouwen. Een dag om te koesteren en nog vaak op terug te kijken. Bedankt voor alle felicitaties en gelukswensen die we van velen hebben mogen ontvangen.

Wij gaan ons opmaken voor de lange vlucht maar huis en stiekem alvast dromen van een volgende mooie bestemming. Tot in Nederland.

1. Jeannette:
    8 april 2017
    Genoten van je reisverslag en jullie kunnen terug kijken op een geweldige vakantie met de familie!
    Jammer dat René de 1e weken miste maar maakte het weer dubbel goed met de bruiloft ook weer een hoogte punt . Wensen jullie allemaal een goede vlucht en welkom thuis. ✈️
  2. Jeltje postma:
    9 april 2017
    Dank voor het lezen van jullie reis
  3. Dick en carla:
    9 april 2017
    Wij vonden het heel leuk om elke dag weer een verslag te lezen van jullie geweldige reis, met als hoogtepunt jullie huwelijk. Fijn dat jullie dit allemaal met z'n allen konden beleven. Kan je nog lang van dromen. Goede reis naar huis.