De eerste kilometers door Zuid Afrika

22 maart 2017 - Ligfontein, Zuid-Afrika

Een goede eerste nacht gehad. Hotel naast het vliegveld genomen om te voorkomen dat we 's avonds laat nog door Johannesburg moesten cruisen. Keurig opgehaald met een bus van het hotel en vanochtend weer netjes afgezet bij het autoverhuurbedrijf op het vliegveld.

Vandaag de eerste road trip. Van Johannesburg rijden we via Nelspruit naar Ligfontein. Onderweg stoppen we bij Waterval Boven, een grote fontein met een mooi uitzichtpunt.

Het is vooral snelweg wat we vandaag rijden. De weg net buiten Johannesburg is vooral rechttoe rechtaan. Niet echt bijzonder, misschien zelfs wel een beetje saai. Wat we apart is, zijn de temperatuurverschillen onderweg. Dat kan zomaar ineens 4 graden schelen (zegt de thermometer in de auto).

Gaandeweg komen er steeds meer glooiingen in het vooral groene landschap. Bij Waterval Boven slaan we af en gaan in het dorp op zoek naar de waterval. Na het complete dorp binnenste buiten te hebben gezocht, blijkt de waterval hier toch niet te zijn. Terug naar de hoofdweg.
De hoofdweg leidt ons door een tunnel en zodra we de tunnel uitkomen, is er een parkeerplaats waar toch de waterval moet zijn.

En inderdaad, als we door een tunnel wandelen aan de andere kant van de rotswand uitkomen, zien we toch nog de waterval bij hoge rotswanden. Langs deze steile rotswanden rijdt zelfs een trein. Prachtig uitzicht en even genieten van de heerlijke warme zonnestralen.

We vervolgen onze weg richting Nelspruit. Het wordt steeds groener om ons heen, de temperatuur stijgt langzaamaan wat graden extra en de glooiingen kun je nu toch echt wel heuvels en bergen noemen. Zo af en toe doemen er wat donkere wolken op maar meer dan een klein spatje regen valt er tot nog toe niet.

Na een hapje eten en wat nodige shopping in de plaatselijke supermarkt, stappen we in onze bus voor het laatste stuk van White River naar het park waar we vannacht zullen slapen. Het is een mooie route door de bergen over een prima geasfalteerde snelweg. Inmiddels is er wel een dikke plensbui gevallen waardoor het meteen weer 6 graden frisser is.

We signaleren van hoogte het meer waar ons park aan ligt. Via een route door de bush komen we bij het park. Na wat controles mogen we naar binnen en nog eens 2 kilometer rijden om bij de receptie te komen. Het park is echt heel erg mooi. We krijgen er een beetje een Centerparks gevoel van maar dan met een lekker warme temperatuur. Alle huisjes vrijstaand met een groot terras, een eigen zwembad en heel veel ruimte en groen om het huis heen. Zo heeft iedereen z'n privacy. Twee grote slaapkamers met grote ramen en uitzicht over het meer. Dat wordt nog eens prachtig wakker worden.
Dat laatste geldt overigens niet voor mij. Ik word weggestopt in een klein kamertje aan de andere kant van het huis. Zeg maar het 'stapelbedden kamertje' van Centerparks. Twee eenpersoons houten bedden met een klein paadje waar je net tussen past en dat is het. Kamer vol. De ventilator neemt zo ongeveer het hele plafond in beslag. Als je die op volle kracht aanzet, vlieg je je bed uit!

Even snel de auto uitladen en dan nog een rondwandeling maken om een beetje rond te kijken en wat mooie foto's te maken. De uitgezette wandelroute is niet overal evengoed begaan dus een alternatief volstaat ook. Een prachtig park, kan niet anders zeggen. Fijn dat we hier 2 nachten blijven.

Eten doen we in het restaurant op het park. Aangezien we nogal afgelegen zitten wel zo makkelijk. Ze doen hier niet zo moelijk. Gang voor gang wordt in rap tempo geserveerd. Bord leeg? Dat kan direct van tafel. Glas leeg? Dan kan dat ook van tafel weg. Oh? Wilde je nog wat drinken? Oh, okee...
In sneltreinvaart dus weer retour. De laatste hap was nog niet op of de rekening lag al op tafel. Koffie zat er vanavond ook niet in. Nou ja, dat kan thuis ook. Onder het genot van het uitstippelen van de route van morgen. Nog een ingewikkelde klus maar wel geklaard.
Tijd om te slapen. Ben benieuwd hoe het bed ligt. Zittend op het randje belooft dat nog niet veel goeds namelijk.
Morgen vroeg weer op voor een sightseeing over de panoramaroute en langs watervallen.

1. Kees:
    22 maart 2017
    Fijne vakantie
    Leuk weer....
    Ben benieuwd naar jullie verdere belevenissen
  2. Harry:
    22 maart 2017