Panoramaroute en watervallen

22 maart 2017 - Ligfontein, Zuid-Afrika

Een nieuwe dag met hopelijk heel veel moois. Vandaag de panoramaroute rijden en watervallen bekijken. Genieten van heel veel mooie natuur dus.

Onze toch start van het dorp Sabie. Daar stappen we eerst de lokale VVV binnen en worden voorzien van heel veel nuttige informatie en een gedetailleerde kaart van de omgeving. Handig want onze kaarten waren toch maar wat globaal.

Net buiten het dorp Sabie is na de brug meteen de eerste waterval: Sabie waterfalls. Omdat het de eerste is vinden we deze al heel erg mooi. Wat een geweld, al dat water wat naar beneden komt.

Als we de route verder rijden komen we bij de MacMac falls. We moeten eerst nog zo'n 700m lopen om er te komen. De wandeling alleen al is de moeite waard. We kijken tegen een enorme rotswand aan met een hele diepe kloof. We horen de waterval eerder dan dat we hem zien. Dit is een grote! Heel anders dan de eerste en ook zeker de moeite waard.

Na deze waterval vervolgen we de weg naar Graskop. Daar slaan we af om de lus te maken die ons langs een 3tal uitkijkpunten leidt. Pinnacle view en God's Window slaan we over. Bij de laatste, Windows view, stoppen we wel. Hier hebben we een prachtig wijds uitzicht over het dal beneden ons. We schijnen mazzel te hebben want dat is zeker niet altijd zo. Het kan ook in 10 minuten omslaan zodat je in de wolken staat en er van het uitzicht weinig overblijft.

De lus brengt ons terug naar Graskop. Net buiten het dorp doen we nog een derde waterval aan: Berlin fall. Deze is weer heel anders dan de voorgaande twee maar ook hier is het weer genieten.

Ondertussen is het ook wel lunchtijd geworden. Van de dame bij de VVV Hebben we de tip gekregen van een lokaal restaurantje, Pot Luck, waar geen stroom is en nog echt in van die grote potten en pannen gekookt wordt. Het ligt op onze route en het kan niet ver meer zijn. We gaan dus op zoek. Al snel is het gevonden en alleen de weg er naartoe is al leuk. Over een smal bruggetje over het water, door de bush ligt helemaal afgelegen een klein hutje aan de rivier. Dat is de plek waar het moet gebeuren. De menukaart is eenvoudig en bevat diverse Zuid Afrikaanse gerechten. We moeten even op onze bestelling wachten maar dan heb je ook wel wat. Bovendien, de plek maakt alles goed. Het is gewoon idyllisch te noemen.
Terug naar de hoofdweg nemen we nog wat tijd om wat foto's te maken. Het is te mooi om ons heen om het voorbij te laten gaan.

Het laatste stuk van onze route gaat naar Blyde River Canyon. Ook hier is een prachtig uitkijkpunt, Three Rond Awels, dat over de een groot deel van de Canyon kijkt. Er zijn verschillende plekken waar je ongelooflijk prachtig uitzicht hebt. Grote rotswanden, heel veel groen en beneden ons de rivier met een flink rotsblok in het midden. We nemen ruim tijd om overal te kijken. Het is jammer dat er zoveel luidruchtige mensen om ons heen zijn. Hier zou je eigenlijk in stilte van moeten kunnen genieten.

Na deze laatste indruk, keren we om en gaan via Hazyview huiswaarts. Onderweg nog een kleine stop om wat eten voor vanavond te halen en een ontbijt en lunch voor morgen. Als afsluiter van deze dag een klein BBQtje op ons terras in Hulala Lakesite lodge en dan alvast wat spullen inpakken.
Morgen extra vroeg uit de veren om naar het Kruger Park te gaan. Vandaag was al mooi, wat zal morgen ons dan wel niet brengen?

1. Netty Van Mierlo:
    23 maart 2017
    Beetje Jaloers hoor !!! Geniet ervan
  2. KORA:
    23 maart 2017
    lekker genieten.xxHet is net of ik ook op vakantie ben geniet van je verslagen.