Port Alfred

28 maart 2017 - Port Alfred, Zuid-Afrika

Vandaag gaat de reis voort naar Port Alfred waar we 2 nachten blijven. Maar natuurlijk niet voordat we een ontbijtje verorberd hebben. De tafel staat al helemaal gedekt klaar met voor een ieder een coupe vers fruit. Dat zier nog eens goed verzorgd uit. Voor het eerst ook dat het aemi-verzorgd is in plaats van een doe het zelf buffet.
Na het ontbijt hebben we niet al te veel haast. We moeten wat tijd zien te rekken omdat we pas vanaf 16 uur kunnen inchecken bij de volgende accommodatie terwijl het een kort stukje rijden is.

Op de kaart hebben we een fort gezien langs de doorgaande weg. Op internet hebben we wat foto's gezien en ongeveer kunnen achterhalen waar het moet zijn. Nadat we alle koffers weer ingeladen hebben, vertrekken we richting East Londen. We rijden een stuk door deze stad heen en pakken dan de hoofdweg naar de andere kant van het water. Daar hebben we wel de weg gevonden die naar fort Glamorgan moet leiden maar helaas is deze weg verderop afgesloten en niet toegankelijk voor onbevoegden. Omkeren dan maar en het via de andere kant proberen. Het fort moet achter de gevangenis liggen. We rijden om de gevangenis heen maar vinden ook daar een hek waar we niet verder kunnen. Helaas, geen fort.....
Via de woonwijk komen we bij de kust en besluiten deze weg een stuk te volgen tot we bij de hoofdweg komen. Het uitzicht is weer prachtig, even een fotomomentje pakken. Onderwijl worden we aangesproken door een man in een auto die ons waarschuwt dat op deze plek de laatste tijd veel mensen zijn overvallen en niet altijd met goede afloop. Dat voelt nou niet echt erg veilig kan ik je vertellen. Toch maar rap weer instappen en doorrijden. We hebben een plaatje kunnen schieten.
Opeens gaat de weg over in een heus circuit! Het is serieus de doorgaande weg. We slaan weer af naar de hoofdweg in de richting van Port Alfred. Ter hoogte van Kidd's beach slaan we af naar de kust om dit plaatsje te bekijken. Het schijnt er erg mooi te zijn en dat klopt zeker! Dit is ook de plek waar je in het seizoen de walvissen voorbij ziet gaan. Voor nu lekker een beetje rondscharrelen over de rotsen en mooie foto's maken. Ook hier weer een uitgestrekt wit zandstrand en grote golven. Goed dat we dit uitstapje gemaakt hebben!

Van Kidd's beach is het nog iets meer dan een uur rijden naar Port Alfred. Voortdurend rijden we met bruggen over rivieren heen waar we links de zee zien met wit zand.
Dat is wel erg mooi om te zien.
De haven van Port Alfred doemt op met allemaal motorboten. Over de brug gaan we langs het water naar waar ons nieuwe onderkomen moet zitten. We vinden ons Roompot beach resort in de naam van Kowie's River Chalet, met allemaal houten hutjes hoog op palen aan de kust. Wat een waanzinnige plek en wat een geweldig uitzicht ook! Onze chalet heeft uitzicht over zee. Het is een chalet met een begane grond en een soort van oude zolder met 2 slaapkamers en iets wat lijkt op een balkon. Een van de twee kamers heeft aan twee kanten ramen dus dat is echt een werelds uitzicht. Net als eerder ontbreekt de logica met de badkamers. Beneden zit een douche en boven een bad maar zonder douche. Erg handig weer.

Zwemmen in zee gaat het weer niet worden. Er staat weer een enorme storm met koude wind, joekels van golven en er moeten ook nog boodschappen gedaan worden. Na de boodschappen nog wel even over het strand banjeren en wat foto's maken. Het blijft trouwens nog steeds een rare gewaarwording dat de zon hier linksom draait. Geen zonsondergang in zee ook maar gewoon achter de bergen.

We eten vanavond een hapje van onze braai met wat groenten. Niet te ingewikkeld. Morgen hebben een dag met helemaal niks. Tijd om te relaxen en wie weet eindelijk ook wel zwemmen en misschien wel in zee?

De nacht was voor mij een niet al te beste. Ik word misselijk wakker en weet nog net op tijd het toilet te bereiken. Dat herhaalt zich nog 5 keer daarna waarna ik mezelf echt voor 200% binnenste buiten gekeerd voel en in slaap val. Niet zo raar dat ik de volgende ochtend met een rommelende buik wakker word en niet helemaal fris.

Al met opstaan staat er veel wind en dat wordt alleen maar meer. Ook de golven bulderen er weer lustig op los. Overigens wel een mooie blauwe lucht en een zonnetje dat behoorlijk kracht heeft. Dat wordt wel wat vandaag. We besluiten om bij het zwembad te gaan zitten aangezien het daar minder waait. Het zwembadwater is best koud maar evengoed wel even een duik gedaan. Na de lunch een flink stuk over het strand gewandeld en wat mooie schelpen verzamelen voor bij de wereldcollectie. Er spoelt hier van alle soorten koralen en zeewier aan, zelfs roze van kleur!

Ook maar eens even gekeken hoe we morgen het beste bij Addo Elephant Park komen. Volgens m'n vader zo'n 45 minuten rijden vanaf hier. We komen redelijk bedrogen uit. Zoals we kunnen zien is het al gauw 2 uur rijden! Aangezien we geen Wifi verbinding hebben, kunnen we het slecht opzoeken en besluiten het bij de receptie na te gaan vragen. Ook wel ee beetje met de hoop dat we het mis hebben..... Helaas, onze vrees wordt bevestigd. Dat wordt een vroegertje morgen! We maken 's avonds alle koffers in orde zodat we rond 6 uur in de auto kunnen zitten. Op maar de olifanten!