Addo Elephant Park

29 maart 2017 - Swartkops, Zuid-Afrika

Voor dag en dauw uit de veren, het is zelfs nog donker buiten. Vandaag is Port Elizabeth onze nieuwe bestemming. We rijden via Addo Elephant Park wat slechts een 'klein' stukje rijden (stiekem toch 2 uur) is. Tegen de tijd dat we vertrekken begint het al wat licht te worden. De zon is er nog niet maar geeft de lucht nu al een mooie kleur. Jammer dat we niet wat langer kunnen blijven om de zon helemaal op te zien komen. Vanaf de berg alle koffers naar beneden rollen en dan zijn we klaar om te gaan.
Rond half 7 zien we de eerste zonnestralen. De mist trekt op van de landerijen en de rivieren, de natuur op haat mooist! Langs de kant van de weg vverzamelen groepjes werklui zich om opgepikt te worden om naar het werk te gaan. We zien steeds voller wordende laadbakkies voorbij komen. Ondenkbaar in Nederland! Het wordt sowieso steeds drukker op straat. Mensen die lopen langs de kant van de weg, geen idee waarheen . Je ziet niets in de omgeving en de weg lijkt naar niets te gaan. Uiteraard zijn er altijd een aantal hij die een lift proberen te scoren. De manier waarop ze dat hier doen is best een beetje grappig. Ze staan met een soort verwijfd vingertje te wapperen in de hoop dat iemand stopt.
De routeplanner heeft een doorgaande weg binnendoor gevonden. Blijkt na enige kilometers een onverharde weg te zijn. Nou ja, het is maar een klein stukje. Het mooiste is dat het zelfs een weg is die door een privé wildpark gaat waar je, na openen van een hek, zo door mag rijden. Oké, de wegen in dit Amakhala Nature Reserve zijn niet best maar we krijgen wel wat bonus-wild te zien.

Het Addo Elephant Park is vele malen minder toeristisch dan het Kruger en daardoor ook veel minder druk. Ook veel minder gedoe bij de entree trouwens. Even een formulier invullen, kenteken van de auto noteren en karren maar.
In het park staat alles keurig aangegeven met bewegwijzering. Een klein gedeelte is geasfalteerd, voor de rest zullen we het moeten doen met onverharde hobbelwegen. Doel van vandaag is om naast de olifanten ook leeuwen te spotten. Ze schijnen er te zijn.... Wat ook in dit park moet zitten zijn koedoes. Ik ben benieuwd hoe dat eruit ziet. Waarbeek voor op moet passen zijn de mestkever, deze hebben namelijk voorrang in het park.

We zien allereerst veel zebra's, zwijnen en hertachtigen. Het duurt lang voordat we de eerste olifant zien, en dat voor een olifanten park! Het park heeft meerdere uitkijkpunten. Op eigen risico mag je hier uit de auto maar pas op voor de leeuwen staat er op een bordje. Hoe kan het dat we dan geen enkele leeuw zien?!
Bij een dam midden in het park staat een hele kudde olifanten. Het zijn er zeker 50! Rustig staan ze wat poosje te baden en zich te besmeuren met modder. Ze nemen alle tijd om te badderen en laten zich ruimschoots fotograferen. Een stuk verderop zien we een groepje zebra's die voor onze auto de weg over steken. Het blijft toch apart hoor dat je dat zo in het wild zit te bekijken vanuit je eigen auto. Het volgende wat we spotten zijn struisvogels en een emoe. Wat zijn die beesten eigenlijk lelijk! Hahaha. We zien zelfs nog redelijk grote schildpadden voorbij kruipen. We hebben zo'n beetje elk pad in het park gehad maar nog altijd geen leeuw en geen neushoorn gezien. Het gaat er ook niet meer van komen. Misschien later deze week nog een herkansing? Evengoed hebben we het prachtig gehad in het park. Weer heel veel mooie dieren mogen zien.

Vanuit het park is het nog zo'n 50 kilometer rijden naar Swartskop, een voorstad van Port Elizabeth, waar we verblijven in Swartskop River Retreat. Daar slapen we in een keurig appartement met drie slaapkamers. Wederom niets mis mee. Even wat opfrissen en daarna een hapje eten downtown Port Elizabeth. In de eettentje worden we getrakteerd op een live concert van de Afrikaanse glitter Beatles. Pffff, het is niet om aan te gluren zo erg. Overigens prima gegeten. Uiteraard daarna nog weer de koppen buigen over het programma en de route van morgen. Gelukkig niet zo vroeg op als vandaag. En dan lekker een tukkie doen. Het was een lange, vermoeiende maar wel een hele mooie dag. Op naar morgen en weer een dag dichterbij de aankomst van René
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Clara Stolp:
    He Marloes.
    Wat een leuke verhalen. Ik ben weer helemaal terug in Zuid Afrika. Ook in dit park geweest. Groetjes
  2. Marianne Cappendijk:
    30 maart 2017
    leuk weer zo'n inkijkje in jullie vakantie. Wat een belevenis
  3. Netty Van Mierlo:
    30 maart 2017
    Mooi hoor !!! weer zo'n safari !!! Geniet, Rene zal spoedig bij jullie zijn, zodat jullie eindelijk met z'n allen deze reis kunnen voortzetten !!!!