Swaziland

22 maart 2017 - Zululand DC, Zuid-Afrika

Gisteravond lang gepuzzeld over welke route we vandaag gaan rijden maar onze volgende bestemming. In ieder geval door Swaziland aangezien we daar vlakbij zijn.
Vanochtend de dag vroeg gestart met een uitstekend verzorgd (Engels) ontbijt. Alles staat al klaar, we mogen zo aanschuiven en laten het ons goed smaken. Trouwens een goede nacht gehad. Geen ander geluid dan het geluid van dieren, buiten in de bush om onze hutjes.

We nemen afscheid en beginnen aan een lange trip. We rijden in de richting van Barberton waar we de bergen ingaan richting Swaziland. Onderweg stoppen we een paar keer om van het prachtige uitzicht te genieten. Overal om ons heen zijn hoge groene bergen, geweldig!

Vlak voor de grens met Swaziland moeten we eerst uitchecken bij de grenspost van Zuid Afrika. Alles in orde, auto doorzoeken is ook vandaag teveel werk en dus gaat de slagboom open en kunnen we richting de poort van Swaziland.
Daar hebben we hetzelfde verhaal alleen moeten we nu inchecken. Dat gaat nog op een handmatige manier. De douanier schrijft ons in in een groot dik boek en zet een stempel in het paspoort. We betalen tol voor de auto en dan kunnen we door.

De weg is niet al te best. Zeg maar gerust bar slecht. Op de meest goede momenten is de indergrond gravel maar op heel veel plekken zijn het vooral stenen en heel veel gaten, hobbels en deuken. Dat wordt een heeeeeele lange rit zo. Harder dan 20 km/h gaat het echt niet. Het stuk naar het 1e plaatsje, Pigs Peak, is vanaf de grens 'slechts' 23 km maar het lijkt uren te duren. Als dit de hele weg zo blijft dan gaan we toch een kortere route door Swaziland rijden.
Als we het eerste dorp uitrijden, moeten we wederom een slagboom door en autogegevens in een boek noteren. Het zal wel. Er heeft in ieder geval weer iemand werk.

Zodra we in Pigs Peak aankomende , lijkt het alsof we in een andere wereld zijn. Er ligt asfalt, er is een grote supermarkt, zelfs een KFC en volop bedrijvigheid in het centrum. Voor de zekerheid tanken we hier de bus volop straks in the middel of nowhere niet zonder te komen.

We vervolgen onze weg richting de hoofdstad Mbabane. De weg is prima dus we houden ons toch aan het oorspronkelijke plan. Je er in Swaziland voor zorgen dat je op tijd bij de grensposten arriveert, anders zijn ze dicht en heb je pech.
De plaatsjes waar we doorheen rijden, stellen niet veel voor. Voor je het weet ben je er alweer uit. Veel faciliteiten langs de weg zien we ook niet. Dat is in Zuid Afrika wel anders. Buiten Mbabane doen we een korte stop om even de benen te strekken. Daarna rijden we richting Bhunya om vervolgens het laatste stuk af te leggen naar Sandlane border. Hier verlaten we Swaziland. Mooi om gezien te hebben. We moeten wel weer hetzelfde trucje herhalen met uitklaren en inklaren. Het verschil is dat de grensposten hier hemelsbreed 20m bij elkaar vandaan staan maar je wel eerst de auto in moet stappen om door de slagboom te gaan, daar opnieuw parkeren en vervolgens opnieuw met z'n allen naar het loket. Ze hebben het er maar druk mee.

Onze weg vervolgt zich naar Amsterdam. Altijd prettig als je dit op de borden ziet staan. Onderweg worden we voor het eerst bij een politiecontrole staande gehouden. Controle van rijbewijs dat op een stukje papier wordt geschreven waarna weer door mogen. Geen controle van de inhoud van de auto.

Via Piet Retief en Paulpietersburg rijden we richting Vryheid, de plaatst waar we vanavond gaan overnachten. Geen bijzonderheden deze route, vooral rechttoe rechtaan. De bergen zijn inmiddels ingeruild voor een meer glooiend landschap en de bomen hebben plaatsgemaakt voor meer grasvlaktes. Na zo'n anderhalf uur rijden bereiken we de afslag naar onze nieuwe lodge, Petra's Country Lodge. Zoals de naam het al zegt, zeer landelijk. Een grote boederij met wat bijgebouwen. Overal dieren op het erf van kippen tot pauwen tot paarden en ezels. Het ziet er erg gezellig uit. In plaats van 3 kamers hebben we een groot huis met 2 kamers en een bed dat met een gordijntje ervoor als kamer door moet gaan.
De puf is er bij iedereen uit. In plaats van uiteten halen we wat ingrediënten voor een pastamaaltijd bij ons thuis. Dan maar even kokkerellen maar wel in je joggingbroek in de relaxmodus. We maken het weer niet laat vanavond. De route voor morgen is weer uitgestippeld.

1. Marian Cappendijk:
    22 maart 2017
    Heb vandaag heel veel te lezen gehad. Wat een mooie belevenissen. Nog heel veel moois gewenst.