Kruger Park

22 maart 2017 - Lows Creek, Zuid-Afrika

Wauw, wat een dag was dit! Een fantastische autorit gemaakt door het Kruger Park.

Voor dag en dauw uit de veren. Om 7 uur klaar voor vertrek. Alle koffers weer ingepakt, lunch voor onderweg mee en bepakt met camera en verrekijker. Klaar voor vertrek.

Het is ongeveer 45 minuten rijden naar de ingang die we gekozen hebben. Volgens plan arriveren we daar en kunnen na de nodige formaliteiten en formulieren het Kruger Park binnen rijden via de Phabeni Gate.

We zijn koud binnen of we spotten de eerste giraf langs de weg. Wauw! Een woord dat we overigens nog vaak in de mond zullen nemen vandaag. Niet al te veel verder krijgen we zebra's in het vizier. Onze dag kan nu al niet mee stuk. Al snel volgen ook giraffen. Het feest is nu al grootst.
Het Kruger Park is erg groen met zeer veel variatie in landschap. Omdat we net na de zomerperiode zitten, staan er behoorlijk wat zijriviertjes droog. De nijlpaarden zullen we dus in de hoofdrivieren moeten spotten. Een smal zijpad leidt naar een uitkijkpunt bij een meer. Daar staat aan de overkant een grote kudde met buffels en gnoes. In het water liggen twee nijlpaarden. Het is eigenlijk net te ver weg om het heel goed te kunnen bekijken.

Ongemerkt gaat de tijd best voorbij met al dat stoppen, kijken en fotograferen. Het is op en top genieten. Vanaf Phabeni Gate zijn we richting Skukuza gereden. Daar maken we gebruik van de stop mogelijkheid om even de benen te strekken en een kleien versnapering te nemen. Dat hebben ze hier toch maar even goed voor elkaar. Het is een miniparkje met picknickbanken, bbq gelegenheden en dat alles in de schaduw van grote bomen. Ook een zwembad ontbreekt niet. Qua temperatuur buiten zou dat best lekker zijn want die loopt al aardig op.

Na deze korte pitstop zijn we klaar om de weg te vervolgen naar Lower Sabie. Dit schijnt de mooiste weg te zijn maar ook meteen de drukste. Het valt vandaag best mee, mede omdat we op een doordeweekse dag zijn. Omdat we inmiddels merken dat we niet veel ruimte hebben om extra routes te rijden, besluiten we om de hoofdweg te blijven rijden. We streven ernaar om rond 4 uur het Kruger Park uit te zijn omdat we daarna nog op zoek moeten naar ons onderkomen. Altijd makkelijker om dat met licht te kunnen doen.

Als je auto's langs de kant ziet stoppen, weet je dat er wat te zien valt. We hebben zebra's, giraffen en diverse varianten op herten/bokken gezien dat het, vinden wij, nu wel tijd wordt voor het echte werk. Een leeuw, een olifant, een neushoorn.....zoiets?
Het eerste wat er tussen de struiken spotten is een olifant. Niet een maar ee paar blijken er te staan. Prachtig om dat zo dichtbij en zo in het wild te zien. Het wordt nog mooier als een van de olifanten de weg op komt en onze kant op komt lopen! Nagenoeg zonder geluid, alleen wat geslof en gesleep van de slurf over de grond. We hebben het mooi op film staan.

Niet alleen hebben we vandaag overstekende olifanten maar ook giraffen en zebra's, zo voor de auto langs. Toch wel het ultieme hoor. Echt heel erg bijzonder.

Bij Lower Sabie staat een grote lodge (een heus Landal park) aan een meer. In en rond dat meer schijnen nijlpaarden, krokodillen, leeuwen en cheeta's te zien te zijn. Helaas kunnen we er via de lodge niet echt komen omdat we slechts dagjesmensen zijn. We proberen het via de dam en zien in ieder geval een grote groep met nijlpaarden in het water liggen. Tot nu toe de meest actieve van wat we gezien hebben. Deze dien in ieder geval enige moeite om een klein beetje boven water te komen.

Als we het dammetje oversteken, zien we weer wat giraffen staan. Uiteraard nemen we de tijd om het te bekijken en foto's te maken. Nog steeds bijzonder om dit alles zo in het wild te zien.

We keren om om terug naar de hoofdweg te gaan voor het laatste deel van de route. De weg naar Crocodile Bridge Gate, onze uitgang uit het Kruger Park.

Het laatste stuk van de route spotten we diverse dieren. Veel bavianen en apen langs de weg, opnieuw zebra's en giraffen en net als we denken dat dit het is, zien we toch ook nog een enkele neushoorn, een buffel, een wild zwijn en twee gnoes. Het zij net de karakters uit een Disneyfilm maar dan live!

De big five hebben we helaas niet gered vandaag. Geen leeuwen gezien en ook geen luipaarden. Jammer maar evengoed een prachtige en vooral bijzondere dag gehad.OBij de rocodile Bridge Gate. verlaten we het park. De bewaker had nog even het idee om de auto te doorzoeken totdat de achterklep openging en deze vol met bagage stond. Oh.....laat maar.....deze is vol....hahaha.

Het is nog zo'n anderhalf uur rijden richting Low's Creek, de plaats waar onze volgende lodge ligt. Wel wat oponthoud onderweg door werk aan de weg. Ze hebben wel een briljant regelsysteem bedacht om het verkeer over 1 rijbaan te laten gaan. Je zet gewoon een draaibaar stopbord op een paal aan beide kanten en halverwege zet je iemand met een rode vlag. Als je vindt dat het verkeer van een kant kan gaan rijden, draai je het stopbord op Go. De man in het midden met de vlag mag dan heel hard met z'n vlag gaan wapperen. Dat is nog een een mooie baan.

Keurig volgens schema rijden we Low's Creek binnen. Nu komt de uitdaging: waar is de lodge? De ingrediënten voor het zoekspelletje: het is een naamloze weg, ergens achter een farm/plantage en het staat niet aangegeven. Nou, dat moet toch lukken zou je zeggen?
Net als we denken, hier kan het echt niet meer zijn, komen we toch bij een zijpad dat de juiste naamloze weg blijkt te zijn. Lange leve het voorwerk van mijn vader en de off line kaart van Zuid afrika op mijn telefoon. Het onverharde pad slingert door het groen en komt naar enige tijd aan bij de lodge.
Dit onderkomen was mij idee. Als je I Afrika bent, moet je toch ook wel een keertje in de bush geslapen hebben. Er staan 3 'lemen' hutjes op een klein terrein en wat bivak tenten. Verder is er helemaal niets, alleen een hele mooie natuur en heel veel geluiden van dieren. Dat is toch geweldig?!

We worden hartelijk begroet door Lesley. Direct wordt de braai aangestoken voor een feestmaal. Wij frissen ons even op en kunnen zo aanschuiven. Het ontbreekt ons aan niets. We zijn de enige gasten. Kan ook niet anders aangezien we alle hutjes besproken hebben. Na een heerlijke maaltijd en wat gesprekken in het Afrikaans Nederlands, duiken we erin. Het is een mooie dag geweest.

1. Jeltje postma:
    Leuk om zo mee te leven
  2. Rene:
    Klinkt geweldig
  3. Loes:
    22 maart 2017
    Dus in ieder geval al een super mooie start gemaakt! Op naar de rest, een goede reis nog verder en lekker van genieten.

Veel plezier!
  4. Tanja:
    22 maart 2017
    Wat een wonderlijk gevoel he, al die beesten van zo heel dichtbij. Dat maakt dat je je heel klein voelt. Daar ga je als jullie weer thuis zijn terug naar verlangen!
    Leuke verhalen weer. Veel plezier nog met zijn allen, hopelijk komt René jullie snel vergezellen.
  5. Netty Van Mierlo:
    23 maart 2017
    Klinkt allemaal Fantastisch, sla alles op op je netvlies en maak mooie foto's, voor mooie herinneringen, geniet van het vervolg van jullie prachtige reis !!! Groet uit een zonnig, maar fris Nederland, Netty
  6. Dick en carla:
    23 maart 2017
    Wat zien jullie mooie dingen daar. Wat zal dat genueten en spannend zijn.
    Maar wat leuk om dat met z'n allen te doen.
    Hopen dat Rene snel van de partij zal zijn. Groetjes.