Zeezicht

25 maart 2017 - Ramsgate South, Zuid-Afrika

Vandaag een korte reisdag. We verkassen van Pietermaritzburg via Durban naar Ramsgate, een zeer toeristisch kustplaatsje tegen Malgrate aan. Daar willen we niet al te laat in de middag arriveren zodat we nog even van de zon en de zee kunnen genieten.
Voordat we gaan, doen we eerst wat sightseeing in Pietermaritzburg. De oude binnenstad kenmerkt zich door veel historische gebouwen en monumenten met prachtige architectuur. Uitstekend voor een verkenning te voet. Het is even zoeken naar een parkeerplaats in deze drukke stad maar een vriendelijke dame helpt ons we even. Overal op straat vind je parkeerwachten die assistentie verlenen bij het parkeren en daarna heel goed op je auto passen (zeggen ze).
We lopen langs het raadhuis en het parlementsgebouw en slenteren wat door de kleine straatjes van de oude binnenstad. Het is een bonte verzameling van uiteenlopende winkels. Van zeer luxe tot helemaal niks. Je kunt in ieder geval om de 2 meter je haar laten doen en een zonnebril of een hoesje voor je telefoon kopen.
De architectuur is inderdaad erg mooi. De oude gebouwen staan tussen die nieuwe oude meuk in, er is echt omheen gebouwd. Qua wandeling is het niet reusachtig lang. Met nog een uur zijn we weer bij de auto terug, daar waar we hem hebben achter gelaten. Wat trouwens wel opvallend is, is dat je op straat helemaal niet lastig gevallen wordt of dat mensen je voortdurend aanklampen. Dat wandelt wel zo prettig.

Vanuit de stad rijden we terug naar de B&B om onze bagage op te halen. Die hadden we veilig daar laten staan. Van daaruit vetrekken we in de richting van Durban, een lange snelweg. We willen door het centrum van Durban rijden en een kort kijkje nemen aan de noordkust. Hier staan alle grote hotels en langs de kust vind je diverse pretparken, see aquaria, winkeltjes en restaurants. Echt toeristisch en ineens heel gecultiveerd voor alles wat we tot nu toe gezien hebben.
Hier zien we ook voor het eerst de zee, met enorme golven. Er zijn wat dudes aan het golfsurfen. Bovenal staat er een flinke storm dus de stranden zijn leeg. Niet te hopen dat die storm aanhoudt, dan is het misschien bij onze bestemmingen wel lekker toeven. We vertrokken strak zonnig uit Pietermaritzburg maar daar is hier niet veel meer van over.
De lucht is getekend door een grote zwarte rookwolk. Er moet iets gigantisch in de brand staan. Het levert behoorlijke spookfoto's op tegen zo'n gitzwarte achtergrond.

Het is in het stadscentrum flink druk. We missen helaas net de afslag richting de doorgaande route en komen in het havengebied terecht. We rijden recht op de grote brand af. Vlammen schieten omhoog en de zwarte wolk lijkt steeds groter te worden. Met een korte omleiding komen we weer op de hoofdweg uit en rijden weg uit Durban. We liggen inmiddels wel flink achter op schema.

Vanuit Durban nemen een kort stuk snelweg. Daarna slaan we af om de route langs de kust te volgen. Een stuk leuker dan alleen maar asfalt, bomen en heuvels. In het eerste dorpje zien we weer de zee. Meteen ook een klein houten eettentje aan zee. Komt goed uit want we hebben best een beetje trek. Het is er druk dus het kan niet anders dan dat het eten hier goed is. Ook hier nog steeds storm maar gelukkig ligt het terras in de luwte en zitten we prima.
We moeten er even op wachten maar dan heb je ook wel wat: een groot plateau met diverse soorten vis. Dat smaakt verrukkelijk!

Wederom tijdverlies..... alles met elkaar betekent dat een korte rit alsnog een dagvullende programma is geworden. Ik vrees dat zwemmen niet gaat worden...
We pakken toch de kustweg in plaats van de snelweg. Dat scheelt maar een minuut of 20 en is wel zo leuk. Inmiddels is het niet alleen meer bewolkt maar zijn het ook serieuze dikke grijze wolken geworden en ja hoor! Regen! Om het feest compleet te maken. Van de zee zie je onderweg slechts af en toe wat. De ene keer staat er een rij bomen voor, de andere keer een treinbaan of winkels en huizen. Het is ook druk op de weg dus dat helpt allemaal niet echt mee. Tegen half 5 zijn we gearriveerd. Inderdaad gelukt: dag gevuld en niet meer zwemmen. Zelfs het strand niet gezien omdat het nog steeds giet.
Dan maar de route voor de komende dagen uitstippelen, ook nuttig. We gaan weer genoeg zien en we hebben er al een dikke 2000 kilometer door Zuid Afrika op zitten.

Het huis/appartement waar we zitten is trouwens prima. Het maakt onderdeel uit van een klein appartementencomplex. Drie keurige slaapkamers, een grote aanbouw en een heerlijke bank om op neer te ploffen. We eten vanavond makkelijk en gewoon thuis omdat we vanmiddag laat en uitgebreid geluncht hebben. Daarna douchen, wat relaxen en op tijd weer slapen. Niet omdat we vroeg op moeten maar gewoon omdat het lekker is. Morgenochtend kunnen we een beetje rustig aan doen met opstaan en ontbijten. Weer een korte rit waar niet veel te beleven valt. Ik ben benieuwd.....

1. Leitjeng:
    28 maart 2017
    Mooi reisverslag en mooie foto's.