Tsitsikama route

30 maart 2017 - Brenton-on-Sea, Zuid-Afrika

De route van vandaag brengt ons van Port Elizabeth naar Brenton on sea. Weer een stukje dichter bij Kaapstad. Voor het eerst tijdens onze reis zien we daadwerkelijk ook Cape Town op de borden staan.
Zoals inmiddels wel bekend is, rijden we nooit rechtstreeks van A naar B. Deze route voert namelijk al een stukje langs de bekende Garden route.

We slaan af van de snelweg en volgen de lokale weg die dwars door het Tsitsikama nature park gaat. Een prachtige kronkelweg langs allemaal natuurlijk schoon. Het is echt schitterend! Hoe moet dit dan wel niet zijn in het voorjaar als alles in bloei komt? Je ziet dat de herfst haar intrede al heeft gemaakt. In de berm staat een soort van hei dat van kleur aan het veranderen is naar paars/oranje/rood. De binnendoor weg gaat hoog de bergen. We zijn omgeven door groen wat zelfs als een soort poort over de weg hangt. De afdaling leidt ons naar Nature's Valley. Een uitgestrekt, fantastisch wit zandstrand met aan de ene kant een soort bergmeer en aan de andere kant de zee met woeste golven. Er is hier bijna niemand. Ik kan wel zeggen dat dit een van de mooiste stranden is die ik ooit gezien heb. Ik kan het niet nalaten om even de zee in te gaan. Ik was zo slim om m'n zwemkleding in mijn tas te stoppen. Als het aan het eind van de dag steeds niet lukt dan maar tussendoor. Zwemmen wordt hier eigenlijk afgeraden. Ik snap wel waarom. Er staat beste golven met een flinke onderstroom. Ik denk dat als je je voeten optrekt, je behoorlijk meegesleurd wordt. Evengoed is zo'n half plonsen ook gewoon erg lekker.

Van Nature's Valley volgen we de weg tot deze weer op de hoofdweg uitkomt. Het volgende uitstapje dat we maken is naar Plettersbay, de jetset plaats van de West kust. Het is ook wel te zien, wat een huizen staan hier. Zelfs een joekel van een hotel aan zee. Voorkomen misplaatst in het plaatje aangezien Zuid Afrika negatief geen hoogbouw kent.
We hebben een tentje aan zee gevonden met een mooi uitkijkplateau waar we wat gaan eten. Een betere plek is er niet. Ook hier weer wijdse witte stranden en nauwelijks iemand te zien. Na de maaltijd gaan we nog een kijkje nemen bij Robbeberg Nature Reserve, een natuurreservaat op een schiereiland. Hier bevinden zich enkele wandelroutes naar de punt van het schiereiland langs steile rotswanden en hoge kliffen. We besluiten de kortste te gaan wandelen. Een hele mooie route met klim- en klauterwerk en een fenomenaal uitzicht over zee en kliffen. Absoluut de moeite waard geweest.
Het laatste stuk rijden we in een keer door naar onze accommodatie 'Brenton on the rocks'. Letterlijk een huis 'on the rocks', bovenop zee. De golven maken een enorm kabaal. Geen plek om te gaan zwemmen hier, niet eens een weg naar beneden. Het uitzicht is wel weer geweldig. Het huis zelf heeft allerlei bijzondere hoekjes, deurtjes en ruimte, erg leuk en ook weer een prima onderkomen voor vannacht. Nog even genieten van de laatste zonnestralen en een verfrissende duik in het zwembad alvorens we een hapje gaan eten.

1. Hannie:
    31 maart 2017
    Mensen, mensen wat een prachtige plaatjes bij de geweldige verhalen. Nog 1 nachtje en dan is het zover; eindelijk weer compleet en dat betekent...juist, nóg meer genieten!!!! Ik wens jullie allemaal nog een fantastische week toe. Lekker verder gaan met het verzamelen van geweldige herinneringen! Liefs vanuit Meerkerk!